2008-04-16

Halsband mot fästingar

Baron och Falstaff har alltid burit fästing-halsband Scalibor under säsongen. Vi har inte tidigare sett att hundarna har fått några besvär.

Också i år applicerade vi Scalibor. På Baron gick det bra, men inte på Falstaff. Efter ett dygn fick han häftig klåda, och naturligtvis befriade vi honom genast från halsbandet.

Flera kunniga hundmänniskor har redovisat goda erfarenheter av bärnstenshalsband. Det lär fungera så att bärnsten blir elektrostatiskt laddat när den gnids mot hundpäls. Den lilla spänning som uppstår verkar fästingar inte gilla.


Så vi skaffade sådana omedelbart, och nu bär hundarna var sitt dekorativt halsband av bärnsten.

Vi får se hur effektivt det är. Hur som helst är det mycket mer tilltalande med ett naturligt och giftfritt material.

Dessutom är Baron och Falstaff ännu snyggare än förut! Om möjligt ...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Va spännande och snyggt desutom. Är mycket spänd på resultatet av detta.
Detta får mig att vilja vänta lite grann med att sätta på mina scalibur.
Jag väntar med spänning på resultatet ifrån er.

agilitytokar sa...

Hej!

Snygga är de verkligen! Var har ni köpt dem? Och hur mycket har ni fått betala? Expoten verkar inte hjälpa lika bra i år! Trots att det är på har jag redan plockat ytterigare två sittande levande fästingar...

Ann

Anonym sa...

Hej på er.

Ser att ni hittat bärnstenshalsbanden också. Vill inte förstöra förväntningarna helt för er men jag hade det på Gimli förra sommaren och tyckte jag plockade fästingar jämt...
Men det kan ju vara olika på olika hundar. Olika typ av päls kanske laddar olika mycket.

Ha det bäst!

Anonym sa...

Hej! Hoppas halsbanden funkar. Känns ju mycket bättre om man kan få stopp på fästingplågan utan kemikalier.
Kram Kathi

Google Analytics