2008-12-01

Konsten att tända ljus

Vi har inskaffat ett kalenderljus, avsett att tändas dagligen under advents-tiden.

Som alltid när man köper något nuförtiden medföljer en varning, denna gång i form av fjorton rutor med symboler. De är inte alla så lätta att förstå sig på.

Man ska inte tända ljuset intill ett öppet fönster, inte ställa två tända ljus nära varandra, inte släcka ljuset genom att hälla vatten på det, inte placera det intill en tom gungstol (!). Och så vidare.

Nå, vad har nu detta med Baron och Falstaff att göra?

Se på den övre vänstra rutan. Där är tecknat ett barn och en hund nära ljuset.

Betyder varningen: tänd aldrig ljus om det finns hundar i huset? Eller om hundarna är lösa? Eller att de far illa av att titta på ett tänt ljus?

Ja, inte vet jag. Men Baron och Falstaff kan vara alldeles lugna. Även om vi tänder många ljus ska vi nog se till att de inte så mycket som nosar på dem!

















4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, vilken värld vi lever i...
Kramar till er i adventstiden från Kathi

puckhjall sa...

ha ha kasta ut gungstolen om ni har någon, den förknippat med ljus verkar ju livsfarligt!!

//Pucko & Hjalmar

Anonym sa...

Fel!
Det är inget barn utan Matte och Falstaff som gemensamt blåser ut ett ljus. Det skall man aldrig göra! Man skall hålla en finger framför ljuset och blåsa på den!
Fingern alltså
Carl J. Francke

Anonym sa...

Mitt kalender ljus köpte jag för länge sedan i en affär som jag inte kommer ihåg vilken. Ett sån't där stort å dyrt så man kan elda länge varje dag.
Nu när jag tände det upptäcker jag att veken inte sitter i mitten och när jag granska det mer noga ser jag att mellan den 6:e och 13:e så ligger veken nästan på utsidan av ljuset. Det kan bli intressant å se hur detta slutar. Givetvis har jag inte kvittot kvar och jag vet ju inte ens vilken affär jag köpt det i.

/AnneSofie & Co

Google Analytics