2011-03-16

Vårtecken

Transkådaren Falstaff
Falstaff spanar efter tranor, som nu börjar anlända till Hornborga-sjön.

Undra på att tranorna kommer i stora skaror: de vill ju beskåda Falstaff!

Så här skaldar Holmberg i Dagens Nyheter: 


                        Dags igen!

        Fram mot Hornborgasjön drar en väldig armé
        utav mänskor i häftig habit.
        De bebådar den spirande vårens entré,
        och de intar med lycklig aptit
        det spektakel Vår Herre beslutat att ge.
        Detta uppbåd vill tranorna gärna bese,
        så visst farao flyger de dit.





Baron vid Framnäs
Baron, mars 2007:

"På utflykt till Vänerns strand."

(Ur dagboken)







.

3 kommentarer:

Ann sa...

Tranor är ett härligt vårtecken! Jag hittade faktiskt några snödroppar idag!!

Kram

puckhjall sa...

Jo då de är tebaks! De verkar inte komma ihåg oss från år till år. Vi skäller ut dem -men med tanke på hur illa deras fågelsång låter så kanske de tycker vårat skällande är vackert!
Häls fr oss mitt i trangettot

AnneSofie sa...

Jaa, man undrar vad tranorna tänker om oss egentligen.
Får nog åka dit i år - det var länge sednan jag var och tittde.
Varje år ser jag ju de några tranor som går utanför Brunsbo när jag åker till Skara.

Google Analytics