2007-08-31

Ett boktips

Idag vill jag dela med mig lite läsglädje, en alldeles ny hundbok: “Hundessäer - sista skriket från vildmarken” av Emily von Sydow.

Den handlar om hennes liv bland hundar, hundälskare och hundhatare, och består av en samling mycket roliga och tänkvärda kåserier om hundar.

Ibland kan jag nästan tycka att boken handlar om Baron och Falstaff. Så träffande beskrivs hundarna och deras relationer.

"Våra hundar, kanske för att de lever i flock hemma, är relativt ointresserade av att umgås med artfränder och människor när de är ute i naturen. Det finns djur de tycker ganska illa om, för att de aldrig växer upp till mogna varelser med sansade rörelsemönster. Rent allmänt tycks hundarna läsa av varandras beteendee mer i rörelsemönster än i lukter."

Eller boken kanske rentav handlar om mig själv:

“I varje natursceneri placerar jag hundar, tänker att här skulle jag kunna släppa dem, och i den lunden skulle vi dra oss upp bort ifrån vägen, på dessa klippor skulle de slipa ner sina klor. Varje damm, varje fält och skogsdunge blir i mitt synfält omvandlat till områden för vandringar med hundar.”

En mycket annorlunda hundbok.

Inga kommentarer:

Google Analytics