2011-01-14

Blodtryck och stress

Falstaff på goshumör

Jag läser om  en avhandling på SLU, där man konstaterar att blodtrycket sjunker och stresshormon minskar när man gosar med sin hund.

Inte nog med det: också hunden själv blir lugnare och mår bättre.

Käre Falstaff - och förresten alla andra hundar: det var väl bra att det nu också är vetenskapligt bevisat vilken välgörande inverkan ni har på oss människor.

Själva har vi vetat det mycket länge!




Baron, januari 2004:
Barfalsbus

"Kom igen nu, käre Falstaff - så busar vi!"

(Ur dagboken)












.

3 kommentarer:

http://agilitytokar.com sa...

Ibland undrar man varför dessa undersökningar görs... Som du skriver, det visste vi ju redan!

AnneSofie sa...

Hej Bengt.
Så här är det - du läste inlägget under tiden jag uppdaterade det. Då står alltid orginaltexten kvar tills jag tryckt på "spara"knappen.

Hej,hej.
Från Lerdala

Anonym sa...

Hej en gång till!

Vi hoppade på promenaden då vi nog ansåg att det blev för halt. Jag vill behålla mina ben i helt skick nu när Jonas är lite fingerstympad.

Hoppas ni hade roligt (om ni gick).

AnneSofie
(min dator med mailen i har havererat och jag väntar på support)

Google Analytics