2007-05-18

Om vattenträning

Idag har Baron och Falstaff varit på sitt älskade Tassrelax och simtränat.

Simning är inte bara fysisk träning, utan kan också vara en bra kontaktövning. Med händer och röst visar vi och talar om vart hundarna ska vända: till höger eller vänster i vattnet. Därför måste de hela tiden vara uppmärksamma på oss som förare.

Men kanske går det att utveckla simningen ännu mera. Rally-lydnad i vatten, till exempel? Att lära hundarna att svänga ett visst antal grader i en bestämd riktning. Eller simma slalom mellan några flytande koner.

Kanske vatten-agility? I nästa liv får vi bygga ett äventyrsbad för hundar, med ett antal vattenbaserade hinder som de kan tycka är roliga.

Det tål att fundera på! Båda simsporterna kan säkert utvecklas och så småningom resultera i officiella tävlingar. Baron och Falstaff ligger bra framme i träningen!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag är väldigt sugen på att pröva på rally-lydnad, det verkar kul. Men hittils har jag inte hittat något fakta om det på svenska och övningarna så det får nog vänta ett tag till. Fast sen så tror jag att Åskar inte skulle vara så bra på det, han skulle inte kunna låta bli att lukta och greja och då blir det väl en massa avdrag har jag förstått det som. Hoppas att allt är bra med er! Ni får ursäkta att jag inte har kommenterat på ett tag men jag har haft så fullt upp med det nya jobbet. Ha en toppenhelg! Kramar från Sara och Åskar

Google Analytics