2007-03-03

Om mat-ro

När jag gick valpkurs med Falstaff ville instruktören att vi skulle träna hundarna hemma genom att då och då ta matskålen ifrån dem medan de äter.

Syftet var att förstärka ledarskapet och visa vem som bestämmer.

Jag har aldrig någonsin gjort det! När Baron och Falstaff äter och när de sover ska de vara helt fredade. Då får ingenting störa dem.

Ändå är deras måltider förenade med lite ceremonier. När jag sätter ner deras matskål får de sitta och vänta lite innan de börjar äta. De får inte gå fram förrän det ges tillåtelse: varsågod!

Ibland kan jag tillägga: smaklig måltid!

2 kommentarer:

Sara sa...

Jag har inte riktigt förstått den övningen heller. När de sover och äter ska de få vara ifred. Det finns så många konstiga "uppfostrings" metoder så det är inte sant.
Ha det bra!

Anonym sa...

Hej! Vår airdale som vi hade när jag var liten var färdig att anfalla oss barn - morrade nerifrån magen och visade tänderna - om vi kom för nära när han hade fått ett köttben. Bara mamma kunde ta det ifrån honom. Så ska det ju naturligtvis inte vara, då bestämmer hunden för mycket! Och som vanligt är det ägarnas fel som inte uppfostrat rätt...
Kram Kathi

Google Analytics