2007-10-25

Om rimfrost

Flera morgnar har det nu varit några minusgrader, med marken täckt av rimfrost.

Baron och Falstaff tycker om sådana morgonpromenader. Det är som om kylan skärper deras sinnen. De är mycket uppmärksamma på det som händer runt dem, och framför allt nosar de oftare och under längre tid.

Kanske förstärker rimfrosten de otaliga dofterna på marken, gör dem mer intressanta och värda att utforska.

Våra promenader i sådant väder går sakta. För inte vill jag förmena hundarna deras nöje! Det är som när vi människor läser tidningen, kollar vad som har hänt och uppdaterar oss.

Barons och Falstaffs nosande får ta sin tid. Liksom husses tidningsläsande ...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Någonstans läste jag att hundarnas nosande kan betraktas som deras tidningsläsande. Därför är det grymt att rycka hunden från en särskilt intressant artikel (kanske rentav dagens ledare). Vad skulle du husse tycka om att abrupt tvingas avbryta läsandet om t.ex en smaskig kommunal skandal? Därför gör du helt rätt som tar det så lugnt. Det skall jag också göra med min presumtiva sheltie!

Simma lugnt!/Lars

Anonym sa...

Tänk ändå vilken doftvärld som finns runt omkring som vi inte har det minsta tillträde till. Ja, där är vi allt underlägsna!
Kram Kathi

Anonym sa...

Kuriosa:
En vältränad hund kan hitta två sandkorn (med speciell lukt) på en strand som är 500 meter lång, 50 meter bred och 50 cm djup.
(Anders Hallgren)

Kathi

Anonym sa...

Falstaf har blivit utmanad av Doriz. Kolla in min blog

Google Analytics