2006-07-23

Om hundar, får och herdar


Bibeltexterna i kyrkan idag handlade en del om får och herdar. Det fick mig att fundera lite på hur hundar – och förstås särskilt vallhundar – passar in i bilden.

Den 23:e psalmen i Psaltaren börjar så här: ”Herren är min herde, ingenting ska fattas mig.” Hela psalmen grundar sig på relationen mellan fåret och herden, men eftersom de flesta av oss idag inte lever i ett bondesamhälle kan det vara svårt att förstå.

I våra dagar vore det nog lättare att ta till sig innehållet om det handlade om HUNDAR. Så här skulle det kunna låta, i en parafras av David F Olson i Stockholms domkyrkoförsamling:


Herren är min husse
Han tar bra hand om mig
Han ger mig bra mat … balanserad kost
Han tar mig på långa promenader
Han låter mig sniffa överallt
Tack vare husses omsorg växer jag mig stark
Jag blir lydig och lär mig mycket så att
husse kan känna sig stolt
Även inne i stan i tung trafik är jag inte rädd
Du håller ordentligt i kopplet
Du vet vad du gör och jag känner mig trygg

När bråkiga hundar kommer på gården
är du så fräck att du ger mig mat
rakt framför nästan på dem
Du sätter salva på mina sår och ser till att min hundskål alltid
är full med vatten
Din godhet och nåd skall
följa mig varje dag i mitt liv
Och i Husses hus vill jag bo
Så länge jag lever

1 kommentar:

Anonym sa...

Så trevlig läsning! Fina hundar ni har! Själv har jag en hane som ser ut som din ljusa (Baron?). Roligt också att se att hundarna är nerklippta - jättevackra! Lycka till i fortsättningen också!

Google Analytics