2006-06-04

Om gemensam naturupplevelse

Så här långt är det en GLAD PINGST. I tidig morgon gick vi långa rundan över Uddetorp. Baron och Falstaff fick hålla till godo med enbart husse: matte sjunger i domkyrkokören och måste iväg till övning.

Men det var en skön promenad förbi det nya värmeverket, genom skogen och in på järnvägen. Rapsfälten blommar för fullt, och att gå på stigen genom fältet är som att vara omgiven av en tät och hög häck (kolla Baron på fotot!).

Sen passerade vi Fornbyn vid länsmuseet, och tyvärr hade den inte hunnit öppna. Hundarna tycker annars att det är kul att gå där och hälsa på grisarna och hönsen. Det får bli en annan gång.

Det slår mig att mina och hundarnas upplevelser av naturen skiljer sig åt en aning, men också kompletterar varandra. Själv njuter jag av blommornas färger och dofter. Alltså det som är i luften. Det tror jag väl att Baron och Falstaff också uppskattar, men framför allt är de intresserade av dofterna på marken, som de analyserar noggrant och ofta omständligt.

På det sättet får vi tillsammans en ganska komplett naturupplevelse. Det finns inget, varken i luften eller på marken, som vi missar!

2 kommentarer:

Monica med yffen sa...

Det där med dofterna på marken känner jag igen. Tänk, att lite dofter kan göra en hund så fullkomligt koncentrerad (allrahelst om det just passerat en tik) :)

Anonym sa...

Very pretty design! Keep up the good work. Thanks.
»

Google Analytics