2007-02-09

Sant eller falskt: Baron

Här följer fem berättelser ur Barons liv. Fyra av dem är sanna, och en är falsk. Vilken är påhittad? Varsågoda, kära besökare i bloggen – dags att fundera en stund!






1. Baron dynamitarden. Sant eller falskt?

Vi deltog i en agility-uppvisning här i Skara. Banan kantades av en stor publik, som jublade över hundarnas insatser. En ballong slet sig lös, och den hamnade alldeles vid målgången. Baron sprang förtjust dit, kastade sig på ballongen, som sprack med en rejäl knall. Alla deltagande hundar hoppade till förskräckt, men Baron stannade, nosade och undersökte noggrant denna underliga bomb.


2. Baron rondellhunden. Sant eller falskt?

Vägverket granskar nu hur bilister påverkas av de så populära rondellhundarna. Man filmar och undersöker om förarna blir distraherade. Är rondellhunden en trafikfara? Nu vill man testa vad som händer om en alldeles levande och riktig hund står i rondellen. Så Baron stod, satt och låg i rondellen vid CoopForum i nästan 45 minuter, medan Vägverkets representanter filmade och förde protokoll. En rapport blir klar tidigast under sommaren.


3. Baron bilåkaren. Sant eller falskt?

Som valp hade Baron stora problem med att åka bil. Vi kunde inte köra många meter med honom i bilen förrän han mådde illa och kräktes. Det tog nästan ett halvår innan han vande sig och lärde sig. Nu älskar han bilåkning över allt annat. Han skulle kunna vara i bilen och åka hur långt som helst och hur länge som helst.


4. Baron vallhunden. Sant eller falskt?

Vi var på kurs i fårvallning. Baron försökte hålla flocken samlad, men plötsligt tappade han den och fåren stack iväg in i ett skogsområde. Baron sprang efter, och kursledaren skickade iväg sin rutinerade border collie. Efter några minuter återvände fårflocken i god ordning. Till vänster kom border collien, och till höger: Baron! De båda hundarna levererade en samlad fårflock i nästan perfekt samarbete.


5. Baron agilitystjärnan. Sant eller falskt?

Efter nybörjarkursen var det dags för uppvisning. En enkel liten agility-bana, med bara några roliga hinder utan svängar eller svårigheter. Många glada människor tittade på, husse nervös. ”Nu Baron – du och jag! Nu sätter vi igång!” Husse springer fram mot första hindren, men var är Baron? Ojojoj, han springer i rakt motsatt riktning, och ställer sig att kissa mot ett träd. Ridå!


Vi önskar bloggens besökare lycka till, och mycket nöje. Det rätta svaret meddelas om några dagar.

7 kommentarer:

Anonym sa...

jag gör väl ett nytt försök i sant eller falskt.

jag tror inte Baron varit en rondellhund!!!

hälsningar Veronica m P & H

Anonym sa...

Hej!
Jag är helt hundra på att Baron inte har varit rondellhund. Vägverket skulle aldrig lägga ner tid på sånt.
Däremot tror jag att Baron skulle ha utfört jobbet alldeles strålande ;D
Kram Fatima och Spaniels

Emma sa...

hmm.. några kluriga påståenden men inte kan väl baron ha stått i en rondell :D

Anonym sa...

Jag har väldigt svårt att tänka mig att vägverket skulle gå med på något sådant. Så, jag tvingas tyvärr rösta som alla andra... Baron Rondellhunden - Falskt!

Sara sa...

Jag tror också på att rondellhunden är falsk faktiskt. Men det ska bli intressant och se svaren! :) Ha en toppenhelg!Kram

Anonym sa...

Nej, jag kan inte heller tänka mig att han har fått utöva en roll som rondellhund! Fast man vet ju aldrig med era hundar...

Kram Kathi

Anonym sa...

Baron som rondellhund!
Vilken höjdare!
Carl J. Francke

Google Analytics