2007-02-06

Sant eller falskt: Falstaff

Här följer fem berättelser ur Falstaffs liv. Fyra av dem är sanna, och ett är påhittat. Vilket är falskt? Varsågoda, kära besökare i bloggen – fundera!





1. Falstaff den smarte. Sant eller falskt?

Valpkorgen där Falstaff kravlade runt med sina syskon var omgärdad av en ganska hög avgränsning. En liten valp kunde omöjligt ta sig ut. Falstaff ville, och försökte, men utan resultat. Men i valpkorgen låg också en tom mjölkkartong, och då kom han på att om han puffade fram den till avgränsningen kunde han klättra över. Sagt, tänkt och gjort: och det lyckades!


2. Falstaff TV-stjärnan. Sant eller falskt?

För några år sedan medverkade Falstaff i SVT: s vetenskapsmagasin Nova. Programmet handlade om hundars beteende, med utgångspunkt från deras släktskap med vargen. Men när programmet sändes var hans medverkan nerklippt till en halvminut, så någon beundrarpost kom aldrig. Hans namn fanns inte heller med i eftertexterna.


3. Falstaff vattenhunden. Sant eller falskt?

Före en simträning hade vi köpt en ny leksak, som såg ut som en tallrik. Den skulle garanterat kunna flyta i vatten. Men när vi kastade den i bassängen sjönk den som en sten. Falstaff stod på rampen och såg den sjunka, och innan vi hann reagera dök han rakt ner i djupet och hämtade upp leksaken. Vattendjupet var nästan en och en halv meter.


4. Falstaff häckhopparen. Sant eller falskt?

Vår trädgård är innesluten av en häck som är en bra bit över en meter hög. När Falstaff var unghund hände det några gånger att han hoppade över den – utan minsta ansats! – till något som han fann intressant på andra sidan häcken. Stående höjdhopp utan sats!


5. Falstaff pinntuggaren. Sant eller falskt?

Falstaff har alltid gillat att bära omkring pinnar, och gärna också att tugga på dem. Det har gått bra alla gånger utom en. Plötsligt såg vi att han for runt som en galning, slog sig på nosen med tassarna, rullade sig med huvudet före i gräset. Då upptäckte vi att en liten pinne hade fastnat i munnen och kilat sig ordentligt fast mellan tänderna i gommen. Det krävdes ett kraftigt ryck för att få ut pinnen, men det gick utan insats av veterinär.


Det rätta svaret meddelas om några dagar. Lycka till, och mycket nöje!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Detta var riktigt klurigt men jag kommer i alla fall med en gissning. Att Falstaf är påhittig är jag helt övertygad om så valplådan är sann. Att han sen är lite korkad och dyker efter pinnar tror jag det med för det hänger ihop med pinnen i munne. Och att han kan hoppa det har jag sett på klubben så det tror jag på men sen var det där med TV-stjärna. Jag tor egentligen på det med men det låter minst troligt i mina öron nr jag nu måste välja bort något.
Falstaf har altså inte varit med i TV. = falskt

Anonym sa...

Hej!
Hm, klurigt värre. Jag tror att Falstaff häckhopparen är påhittad. Väntar med spänning på svaret.
Kram Kathi
PS. Har problem med bloggen, kan inte skriva....

Anonym sa...

Hmm... Jag och fluffbollarna tror inte på att Falstaff varit med i TV! Det är falskt! ;) Med tanke på att vi sett honom "live" och därmed vet hur högt han kan hoppa så kan vi mycket väl tänkla oss att han hoppat över häcken i alla fall!

Anonym sa...

Vad roligt med en gåta! Det är inte lätt det här, men jag tror att Falstaff är en såpass smart hund att han inte skulle sätta pinnar på tvären i munnen.
Så min gissning är att nr 5 ska bort!
Kram

Anonym sa...

Jag tvivlar på att
Falstaff kan dyka så djupt!
Däremot blir jag inte förvånad över att han varit TV-stjärna
Carl J. Francke

Emma sa...

nja... alltså det där med mjölkpaketet vet jag inte om jag tror på! nog för att han säkert är en smart kille men.. nje, jag tror ettan ska bort!!

Anonym sa...

ahhhh, varför vill inte mina inlägg visas??? Skriver igen:

Pinne i munnen sant (minns historien + att mina råkat ut för samma), tv-stjärna vill jag minnas =sant, höjdhoppare=definitivt, dykare= tillräckligt galen för det så sant, mjölkkartong= tror att en liten falstaff inte tänkte på att det skulle funka som stege =falkst

hälsningar Veronica m P & H

Anonym sa...

Väntar med spänning på svaret och passa r samtidigt på att gratulera Husse på födelsedagen!
Crarl J. Francke

Google Analytics