2006-08-17

Om en kommande hundbok

Igår var jag på besök hos Kerstin Malm – hundetolog och matte till collien Tooticky, som på fotot ses tillsammans med Baron och Falstaff.

Tooticky – eller Tickan, som hon för enkelhetens skull kallas – har vi träffat ofta. Vi har också haft hand om henne när hennes människor är bortresta. Det är en jättetrevlig och lugn hund, som våra hundar trivs mycket bra med.

Kerstin har gett ut tre böcker om hundar under samlingsrubriken ”Hunden – Människan – Relationen”, som det finns mer att läsa om på hennes hemsida. Jag har haft stor behållning av böckerna och lärt mig mycket av dem. Kerstin förespråkar en ideologi och ett synsätt på hundar som jag på alla sätt sympatiserar med. Förståelse, respekt och ödmjukhet är där vägledande i förhållandet mellan hund och människa.

Nu arbetar Kerstin med ett stort hundlexikon, som ska ges ut nästa år. Det är både roligt och lärorikt att gå igenom texterna med henne och förmedla de synpunkter och kommentarer som jag som vanlig hundägare kan tänkas ha.

Det blir spännande att se bokverket när det är klart. Synd bara att produktionstiden är så lång - jag blir förstås lite otålig!

1 kommentar:

Anonym sa...

Svar på Din kommentar i min blogg: Kroppspråket spelade säkert en viktig roll för att Myntha skulle förstå vad jag ville att hon skulle göra. Är ändå imponerad av hur klok ens hund är :)

Det måste vara ett äldre kort på våra kompisar va? Tycker att de ser så långhåriga ut ;)

Google Analytics