2006-08-03

Om uttryck och talesätt

Jag undrar varför många talesätt och uttryck framställer hunden i dålig dager. För att ta några exempel:

Hundväder” – ett svårt oväder

Hundår” – år med hårt arbete och försakelser

Hundvakt” – vakt som infaller under nattens mörkaste del, ansedd som den svåraste vakten

Hundliv” – slitsamt, eländigt liv

Hundgöra” – slitsamt arbete

Och så vidare. Jag har läst att många av de här uttrycken är mycket gamla, ofta sedan början av 1800-talet. Att de har en negativ laddning kan möjligen förklaras av att man i det gamla bondesamhället hade en annan syn på hunden än vi har idag. Kanske bloggens gäster har någon teori?

Baron och Falstaff behöver sällan ägna sig åt ”hundgöra” i den bemärkelsen. Inte heller lever de ett särskilt eländigt ”hundliv”, och de gillar alldeles avgjort inte att vistas utomhus om det råder ”hundväder”!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hallå, hallå! Jag har allt sett Baron och Falstaff skymta förbi på Fridas hemsida både en och två gånger men nu först har jag hunnit hit för en ordentlig titt (det finns dessvärre inte så mycket tid till internet numera...) Jättekul att hitta till fler beardisar på nätet och speciellt till en sån trevlig sida! (: Även om jag varit Lundabo ett tag nu så kommer jag ursprungligen från Skaraborg (Skövde-Tibro) och återvänder även dit med jämna mellanrum under året. Så vem vet, nån gång kanske jag skymtar er på en tävling eller så? Och tills dess kommer jag ta mig tid att titta in här lite då och då!

Anonym sa...

Hej Doggarna1
På tal om hundinvektiv här ett citat av Mark Twain: "If you pick up a starving dog and make him prosperous, he will not bite you. This is the principel difference between a dog and a man!
Guffar

Google Analytics