2007-01-31

Om funktionsanalys

Idag har vi varit med Baron och Falstaff på Tassrelax här i Skara.

De har fått träna simning: en aktivitet som alldeles idealiskt förenar nytta med nöje. Det är välgörande för hela kroppen, och det befrämjar rörligheten i muskler och leder.

Att de sedan tycker att det är så roligt gör inte saken sämre. Falstaff har sin gummiflaska att jaga, och Baron hemför stolt sin älskade anka.


Men hundarna har inte bara simmat. De har också genomgått en funktionsanalys.

Annica på Tassrelax har noggrant studerat hur de fungerar under olika rörelser, både i bassängen och på torra land. Hon har gått igenom dem från svans till huvud, från tassar till rygg och granskat deras muskelmassa, leder och rörlighet.

Utifrån den analysen får vi sedan tips och råd om vad hundarna behöver tränas lite extra på vad gäller styrka och kondition.

Så småningom kommer ett skriftligt utlåtande, och jag lovar att informera bloggens besökare om resultatet. Men redan nu kan jag meddela att både Baron och Falstaff befinner sig i allra bästa form. Det hade jag på känn, men det är ändå bra att få en sakkunnig bedömning av dem.

2 kommentarer:

Tankevågor sa...

Vad spännande att få veta från experter så där. Det ser så skönt ut där i bassängen.

stenbocken sa...

En funktionsanalys säger du? Hmm, undras om vi människor kan få en sådan grundlig genomgång?? Fast jag är inte säker på att jag vill veta hur mycket mer jag behöver träna ;)

Google Analytics