2006-10-03

Om vallande bearded collies

I helgen avgjordes SM i fårvallning för bearded collies.

Nu har vi fått resultaten. Eftersom både Baron och Falstaff var förhindrade att delta i tävlingarna gick segern till vår vallnings-instruktör CALLE BORGSTRÖM. Det blev storslam, eftersom han vann både den högsta klassen, SM-klassen, och novis-klassen med sina hundar.

I SM-klass segrade Calle med den egna uppfödningen Grimm (Boomtown Blizzard) och i novisklassen vann han med Meg (Artisan Ode to Joy).

Det är en storartad och välförtjänt prestation av vännen Calle, som betytt så oerhört mycket för tillvaratagande och utveckling av rasens vallningsgener. I många år har han inspirerat och uppmuntrat oss beardisägare att testa våra beardisars anlag och träna vallning med dem.

Själva gläder vi oss alldeles väldigt mycket, eftersom Calle har gett Baron och Falstaff så många roliga och lärorika stunder i fårhagarna hemma på Ekebergs gård i Blekinge. På fotot instrueras Falstaff och matte av Calle på ett vallningsläger för några år sedan.

Den som vill se proffsiga foton på vallande bearded collies - en underbar syn! - kan njuta av den skicklige fotografen Hobbe Lundahls bilder.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Tack för ditt inlägg i min blogg! :)
De sakerna du räknade upp skriver jag oftast i min vanliga dagbok, får se hur det blir.
Jag undrar om du kanske vill skriva ett inlägg om vallning i min blogg, för jag kan inte så mycket om det, men det verkar väldigt roligt. Morfar höll på med vallning när han hade får, men nu har både han och deras BC gått i pension från det..

Google Analytics