2006-09-22

Att älska hundar

Idag vill jag för ovanlighetens skull ge bloggens gäster en läsupplevelse. Det är en liten dikt av den strålande skalden Bo Setterlind (1923 - 1991). Här kommer den - läs, njut och begrunda:


Varför jag älskar hunden

En hund struntar i alla formaliteter,
läser inte för mycket,
följer inte med vad som händer i pressen.

En hund har gott om tid,
ser inte fram emot någon pensionering,
tror inte på politiska löften,
är inte offer för något statustänkande,
retar sig inte på en dålig affär.

En hund låter sig inte kuvas av myndigheter,
är inte långsint,
bryr sig inte om social ställning.
röker inte
super inte,
talar alltjämt sitt eget genuina
och internationellt gångbara tungomål.

Därför älskar jag hunden.

(Bo Setterlind)


Jag vet inte om Bo Setterlind själv hade någon hund. Men om han hade det är jag ganska säker på att det måste ha varit en bearded collie!

Inga kommentarer:

Google Analytics