2006-09-13

Läsvärt om hundar

Det är två slags hundböcker som jag har saknat.

Först en bok som handlar om hur roligt det är att ha hund. Jag har läst många böcker om problem och svårigheter man möter som hundägare. Men inte mycket om GLÄDJEN att vara husse.

Sen också en bok som lättfattligt och enkelt berättar om hundens sjukdomar och olika symptom man kan vara observant på.

Av en tillfällighet fick jag häromdagen tag på två böcker som båda ser ut att - var för sig - motsvara mina önskemål.

Bitte Sundins "Hundgodis" är en "lättuggad bok för alla som gillar hundar". Den berättar om hur rik tillvaron blir när man delar den med en fyrbent kompis. Ännu rikare blir den när man, som jag, delar tillvaron med två fyrbenta kompisar! Dessutom kryddas texten med små lyriska tänkvärdheter, som den här:



Hunden tar ett par rundor på åkern.
Fäller svansen och flyger fram
med vindens hastighet.
Skäller lyckligt och njuter av friheten.
Själv står jag kvar: min själ vill göra likadant
men kroppen finner tilltaget olämpligt.



Min klubbkamrat från Götene brukshundklubb, Christin Hermansson, har alldeles nyligen publicerat "Hunden - anatomi och sjukdomar". Boken presenterar hunden utifrån och in, med tyngdpunkt på anatomin, och tanken är att när man känner till hur hunden fungerar är det lättare att identifiera sjukdomstillstånd och skador.

Jag är mycket glad för de här båda böckerna. De ger mig nya aspekter på Baron och Falstaff. Hur sagolikt roligt vi har tillsammans - och att jag skaffar mig mera kunskap om hur förunderligt uppbyggda de är.


Till sist ännu en liten fundering ur Bitte Sundins bok:

Varför jag har hund?
För att vi skrattar
så gott tillsammans!

Inga kommentarer:

Google Analytics