2006-12-30

Ännu en julkrubba

Så här ska en riktig julkrubba se ut!

Det är alls inget fel på den jag såg i kyrkan i Skövde under julhelgen. Där fanns en hund, som tillsammans med herdarna vaktade fåren. En svart labrador. I en kommentar till det inlägget i bloggen har jag fått veta att det är hunden Castor som stod modell för byggaren av den krubban.

Men julkrubban i Skara domkyrka är ändå strået vassare. Där har herdarna nämligen haft klokheten och det goda omdömet att anställa en bearded collie som vallhund.



Ingenting kunde vara lämpligare. "Vaken, livlig och aktiv" - som det heter i ras-beskrivningen - håller han koll på sin flock, både herdar, får och visa män (eller "stjärntydare", som det numera heter).

Så kan också en liten hund lämna sitt bidrag till hyllningarna av den Heliga Familjen!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka vackra bilder av julkrubban. Trevligt med en så fin hund som fårvaktare.
Gott Nytt År och God Fortsättning med bloggandet och vovvarna. Jag ser alltid fram mot att läsa er blogg.
Hälsningar/Mona

Anonym sa...

Hej på Er.
Hoppas julen varit bra.
Vad kul att se att det finns hundar i julkrubban och dessutom hade Skara tänkt till lite med att sätta dit en bearded collie som faktisk är en vallhund.
Jag har en julkrubba här hemme utan hund, om man inte räknar med Beast då som faktiskt är en vallhund.
Får kanske inskaffa mig en hund till krubban till nästa år.
Önskar Er alla ett riktigt Gott Nytt år från oss alla.

Christel och Herman med familj.

Anonym sa...

God och gla´ fortsättning på er !
Det var ju en fin julkrubba i Skara domkyrka också! Men nog får väl Skövde anses som länets "huvudstad" !? Även om domkyrkan är belägen i Skara, så betygsätter jag Skövdes julkrubba som snäppet bättre än domkyrkans.
Domkyrkans vallhund verkar inte inge någon som helst respekt på fåren, de fromma.
Det kanske är julmaten och den heliga stunden som inverkat på den helt stillastående vallhunden ??
Undrar Post-Leffe och Castor

Google Analytics