2006-12-12

Om namn på hundar

Agrias hemsida finns en trevlig sökfunktion: vilka namn är vanligast på hundar av en viss ras?

Jag sökte förstås genast på "bearded collie".

Tikar heter till exempel Ronja, Maja, Mimmi, Molly, Selma eller Bessie.

Hanhundar kallas ofta Bamse, Linus, Elvis, Douglas, Malte eller Rufus.

Ingen "Baron" eller "Falstaff" så långt ögat når. Och det är jag ganska glad för. De är alldeles unika, var och en på sitt sätt. Och det är väl alla hundar. De är individer, var och en med sina speciella egenskaper och erfarenheter.

(Tack till Sara, som tipsade om Agrias namnlistor!)

Någon gång ska jag berätta hur det kom sig att Baron och Falstaff heter som de gör. Jag förstår att alla bloggens besökare undrar! Bara inte ikväll. Vi har varit ute i skogen och spårtränat, och det är inte bara hundarna som är trötta ...

4 kommentarer:

Anonym sa...

kul att du gillade min pepparkaksform =) men de e bara en tunn ståltråd, så jag tror det är svårt att trycka ut pepparkakor med den.. men de kanske du visste?

Anonym sa...

Hej Bengt! Jag har alltid tyckt att era hundar har väldigt ståtliga namn. Ska bli kul att höra "namnhistorien" bakom!
Kram Kathi

Anonym sa...

Ska bli kul att höra om varför de heter Baron och Falstaff. Kul att ni spårade, är väldigt sugen på att börja också, håller på och läser en bok just nu om det.
Vet inte om du såg en av mina kommentarer häromdagen om du kunde berätta hur ni började och har gjort för att lära hundarna?
Hoppas du får en underbar lucia!

Anonym sa...

http://www.hungarianpetnet.com/shop/index.php?act=viewProd&productId=1847 här kan du köpa en fin pepparkaksform som garanterat går att använda =) ps: jag är oxå nyfiken på varför baron i falstaff heter som dom gör! :)

Google Analytics