2006-12-04

Om mörker



Varken Falstaff eller Baron är det minsta mörkrädda.

En kväll som igår var mörkret tätt utan särskilt mycket som lyste upp - ingen snö, inga stjärnor eller måne. Ändå går hundarna gärna ut i trädgården och nosar runt en stund.

Baron lägger sig på den plats som är hans favorit alla årstider: nedanför rosenrabatten. Liksom Falstaff kollar han uppmärksamt allt som händer och sker. Och det är en hel del som intresserar dem: någon går förbi utanför tomten, en bil passerar.

Hos Baron och Falstaff samverkar syn och hörsel med deras kvalificerade luktsinne, och det ger dem mycket fylligare information än vad vi människor kan registrera i mörker. Hundarna har dessutom mycket bättre mörkerseende än vi människor. Jag har läst att de klarar sig med en sjättedel av det ljus som vi behöver för att kunna se i mörkret.

Så mörker är inget som skrämmer dem. För Baron och Falstaff är mörkret inte alls så mörkt som för matte och husse:

"natten är ljus som dagen,
själva mörkret är ljus."

5 kommentarer:

Anonym sa...

de går alldeles utmärkt att läsa er fina blogg i firefox! de vill man ju inte va utan =)

Sara sa...

Hej! Jag glömde nog ge er den nya bloggadressen här kommer den iaf: http://mittlivsomsara.blogspot.com/
Ha det bäst!

Anonym sa...

Kul att se att Du använder de små mini-beardisarna så flitigt! :D

Sara sa...

Det kanske kommer upp något foto senare. Jag har inte bestämt mig ännu.... Jag vill inte att mina kära föräldrar/släkt ska hitta bloggen och läsa. De vet ju hur jag mår och så men detta är ändå mina tankar och de behöver inte veta allt. På aftonbladet la de ju upp en av bilderna på första sidan och tog inte ens bort den när jag bad dem :-/ Och mina föräldrar är iaf så pass tekniska att de läser aftonbladet på internet... Men men.. Ha det bäst!

Anonym sa...

Jag visste inte att hundar har så bra mörkerseende, har hört någon gång att de ser som vi. Därför har jag tyckt att det är konstigt att de alltid sätter full fart, ut i skogen t o m, fast det är helmörkt, nu förstår jag bättre.
Största problemet med mina hundar och mörker är att de är svarta och inte alls syns i mörkret. De har reflexer och jag har ficklampa så jag kan se var de är.
Ha det gott i mörkret.
Mona

Google Analytics