2006-12-05

Om skvättande



Som alla hanhundar kissar Falstaff och Baron otaliga gånger på varje promenad.

Hur många gånger det blir per kilometer vet jag inte: jag har aldrig fört statistik. Och förresten: vad skulle det tjäna till?

Nästan alltid tillämpar de samma ritual. Först väljer de noggrant ut ett lämpligt ställe och det ska vara högt beläget: en stolpe eller en liten kulle. Sen lyfter de på benet och skvätter. Så vidtar ett intensivt och energiskt sprättande med alla tassarna. Baron morrar samtidigt hotfullt och hörbart. Gräs, löv och annat på marken flyger, och det gäller att inte stå bakom dem. Då får man mycket på sig!

Jag tror att Baron och Falstaff resonerar så här: Nu har vi markerat med vår doft högt upp. Vi sprider ut den så mycket vi kan. Vi vill att andra hundar som går förbi ska fyllas av respekt och beundran. Om det är en annan hanhund ska han tänka: "Här har minsann en riktigt farlig, stor och stark bamsehund gått förbi! Här får man passa sig väldigt noga!"

Och om det är en tik: "Oj, vilken snygging som har varit här. Det kan bara vara en bearded collie! Honom vill jag absolut träffa!"

3 kommentarer:

Sara sa...

Ja, det är så typiskt hanhundar, skvätta så högt som möjligt och sprätta så mycket som möjligt, och det är roligare om husse eller matte står bakom :P

Sara sa...

Jag är med Åskar så mycket jag kan! :) Vi kelar och umgås hela dagarna. Det är så skönt att jag har han! Men tyvärr så botar han inte allt :-/

Anonym sa...

ja, som hanhundsägare så känner jag väl igen fenomenet... biggles är inte sämre han. den högsta platsen är bäst och högt, högt ska benet lyftas så han nästan tappar balansen och i nio fall av tio kissar lika mycket på det bakbenet han balanserar på som på utvald del natur... kanske inte så tufft, men biggles liksom baron morrar för att kompensera det om det vart en potentiell konkurrens om reviret och pinkat innan. ja, det är ju mer än en gång man blir lite irriterad över allt detta skvättande och ibland önskar jag att jag också kunde tolka alla lukter som biggles så jag förstod hur det egentligen kan vara såååå viktigt! ;)

Google Analytics