2006-11-13

Om Axevalla hed

ÄNTLIGEN - Axevalla hed har öppnat!

Ja, öppen är den alltid - men nu är det tillåtet med aktiviteter där för Baron och Falstaff. De stora besättningarna av kreatur har flyttat in för vintern.

Vi behöver alltså inte riskera att bli stångade av någon argsint tjur. Eller att våra vallhundar sätter igång och driva eller fösa korna. Det vore inte så hälsosamt, varken för oss eller för Baron och Falstaff.

Heden är en härlig plats. Stora, öppna ytor - och oavsett hur mycket det regnar är det nästan alltid torrt. Vattnet rinner fort undan i den sandiga jorden.

Där är det bra att lägga spår och göra en sökruta för upplets-träning. För att inte tala om de nästan obegränsade möjligheterna för hundarna att sträcka ut i fullaste karriär.

Fast jag tror att vi väntar några veckor. Efter hela den varma årstiden har djuren släppt ifrån sig ett och annat som Baron och/eller Falstaff kunde få för sig att rulla sig i. Och det hade inte varit någon väldoft ...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag och pudeltjejerna följer gärna med och tar ut stegen ihop med Berdispojkarna någon dag på heden. Skulle verkligen vara jättekul. Det vär länge sen vi var där.

Anonym sa...

Det är härligt med sånna platser där hundarna kan sträcka ut sig. Vi har inget riktigt sånt ställe här så vitt jag vet, men Åskar brukar gå lös och göra tokryck och springa fram och tillbaka när han vill sträcka på sig på riktigt :)

stenbocken sa...

Hej på er.
När man åker förbi Axevalla hed med bil så ser det helt underbart ut och jag har tänkt många gånger att DÄR vill jag gå!
Jag följer oxå gärna med ut och går och spårar och uppletar och vad mer man kan hitta på =)
Kram från Fatima och töser'a

Google Analytics