2006-11-30

Om skakningar


Falstaff och Baron har många goda egenskaper som jag saknar.

Till exempel ett kvalificerat luktsinne. Det demonstrerade de båda senast igår, när vi tränade spår i skogen. Som vanligt gick de lugnt och målmedvetet i spåret, nästan hela tiden i kärnan. I triumf och nöjda med sin insats kom de tillbaka med apporterna.

En annan förmåga som jag nästan avundas hundarna är att de kan ruska sig! När de är våta, eller har gått i skogen bland buskar och träd och samlat på sig löv och kvistar, då skakar de av sig vatten eller löv. Hela kroppen, huvudet, benen, svansen: allt skakas i en enda följd, på en enda gång och samtidigt.

Det vore bra att kunna, efter en dusch eller ett bad. Dessutom skulle det se roligt ut. Baron och Falstaff har försökt lära mig, och jag har tränat. Men det bara går inte!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja visst vore det bra med vissa hundegenskaper. Fast jag vet inte med luktsinnet..... Det kan nog vara skönt att inte ha så bra luktsinne ibland.
Jag tycker att både Baron och Falstaff ser så lugna, kloka och mogna ut på alla bilder. Är de det eller är det bara att bearded collie ser ut så?
Hälsningar
Mona

stenbocken sa...

Hehehe, det skulle vara roligt att se dig ruska dig som en hund!! Jag har oxå tränat på det, men det går INTE!!! Det var nog därför någon klok själ uppfann handduken?
Kram

Anonym sa...

Haha. Jag vill också kunna ruska mig. Vad skönt det skulle vara! :) Hoppas att allt är bra med er!

Anonym sa...

Hej Bengt!
Vore kul med en dold kamera när hundarna har "ruskningslektion" med dig...
Kram Kathi

Google Analytics