2006-11-25

Om bordskick


Det är ett stort nöje att se och lyssna på Baron och Falstaff när de äter.

Först nosar de noggrant över allt som finns i matskålen. Sen griper de sig för det mesta an läckerheterna. Men de är kräsna, särskilt Baron. Det är inte alltid som de omedelbart accepterar det som serveras.

Som det låter om dem! De knaprar, smaskar och spiller omkring sig. Slickar sig om munnen, dricker vatten med ljudligt sörplande – och sen ut i trädgården för att torka nosarna.

Tänk om någon av våra mänskliga gäster eller vi själva hade visat ett sådant bordskick! Det hade jag inte kunnat stå ut med.

Men när Baron och Falstaff sätter i sig mat och dryck tycker jag att det låter riktigt trevligt. Det är både hörvärt och sevärt. Jag störs inte alls av deras – med mänskliga mått mätt – dåliga bordskick. Tvärtom: jag riktigt njuter av det!

2 kommentarer:

stenbocken sa...

Åh, jag håller helt med - bland det bästa som finns är att höra en hund äta. Och nåt av det bästa jag vet är att höra min Vicky ligga och snarka - med en karl hade det varit nåt helt annat =D

Anonym sa...

Hej Bengt! Jag minns våran gamla Mumrik. Han kunde få en hopblandning av rester från matbordet som han glatt sörplade i sig, för att, när tallriken var helt renslickad spotta ut en liten potatisbit!! Jo,jo finsmakare var ordet. Minns också när jag som liten skulle låta honom slicka på min glass...det var bara det att hela glass + pinne försvann..

Google Analytics